Z dniem 17 listopada 2011 r. weszły w życie przepisy uchwalonej przez Sejm RP w dniu 31 sierpnia 2011 r. nowelizacji ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266, z późn. zm.), stanowiącej realizację orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.
Zmiany w ustawie o ochronie praw lokatorów polegają m. in. na  wprowadzeniu definicji "pomieszczenia tymczasowego", przez które należy  rozumieć pomieszczenie nadające się do zamieszkania, posiadające dostęp  do źródła zaopatrzenia w wodę i do ustępu, chociażby te urządzenia  znajdowały się poza budynkiem, oświetlenie naturalne i elektryczne,  możliwość ogrzewania, niezawilgocone przegrody budowlane oraz  zapewniające możliwość zainstalowania urządzenia do gotowania posiłków,  zapewniające co najmniej 5m2 powierzchni mieszkalnej na jedną osobę i w  miarę możliwości znajdujące się w tej samej lub pobliskiej miejscowości,  w której dotychczas zamieszkiwały osoby przekwaterowywane. Przy  formułowaniu tej definicji zostały wykorzystane obowiązujące dotychczas  regulacje zawarte w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 26  stycznia 2005 r. w sprawie szczegółowego trybu postępowania w sprawach o  opróżnienie lokalu lub pomieszczenia albo o wydanie nieruchomości oraz  szczegółowych warunków, jakim powinno odpowiadać tymczasowe  pomieszczenie (Dz. U. Nr 17, poz. 155).
Nowela ustawy wprowadziła  zasadę, że w przypadku wykonywania przez komornika obowiązku opróżnienia  lokalu, o którym mowa w art. 1046 § 4 ustawy z dnia 17 listopada 1964  r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. Nr 43, poz. 296, z późn.  zm.), gmina wskazuje tymczasowe pomieszczenie albo noclegownię,  schronisko lub inną placówkę zapewniającą miejsca noclegowe, chyba że  pomieszczenie odpowiadające wymogom tymczasowego pomieszczenia wskazał  wierzyciel lub dłużnik albo osoba trzecia. W przypadku, gdy gmina nie  zapewni takiego pomieszczenia, właściciel lokalu podlegającego  opróżnieniu, może dochodzić od gminy stosownego odszkodowania z tytułu  poniesionych strat (art. 18 ust. 5 ustawy stosuje się odpowiednio).  Gminy zostały również zobowiązane do tworzenia zasobu pomieszczeń  tymczasowych, które przeznacza się na wynajem.
Prawo do  pomieszczenia tymczasowego przysługuje osobie, wobec której wszczęto  egzekucję na podstawie tytułu wykonawczego, w którym orzeczono obowiązek  opróżnienia lokalu służącego zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, bez  prawa do lokalu socjalnego lub zamiennego, z zastrzeżeniem sytuacji, gdy  przyczyną egzekucji jest:
a) stosowanie przemocy w rodzinie lub  wykraczanie przeciw porządkowi domowemu albo niewłaściwe zachowanie  czyniące uciążliwym korzystanie z innych lokali w budynku, albo jeżeli  dłużnik dokonał zajęcia opróżnionego lokalu bez tytułu prawnego,
b) zobowiązanie dłużnika do opróżnienia lokalu zajmowanego na podstawie umowy najmu okazjonalnego,
c) zobowiązanie dłużnika do opróżnienia pomieszczenia tymczasowego.
Umowa najmu pomieszczenia tymczasowego jest zawierana na czas oznaczony, nie krótszy niż miesiąc i nie dłuższy niż 6 miesięcy.
W opinii Ministerstwa przepisy nie wykluczają możliwości przedłużenia  umowy najmu tymczasowego pomieszczenia po upływie oznaczonego w niej  czasu na następny okres, jeżeli najemca nadal znajduje się w sytuacji  uzasadniającej zawarcie takiej umowy. W razie wzrostu dochodów  gospodarstwa domowego najemcy ponad wysokość określoną w uchwale rady  gminy uzasadniającej oddanie w najem tymczasowego pomieszczenia od dnia  ustania najmu do czasu opróżnienia takiego lokalu stosuje się przepisy  art. 18 ust. 1 i 2 dotyczące odszkodowania z tytułu bezumownego  zajmowania pomieszczenia - podstawa prawna: art. 25e ustawy.
Natomiast w sytuacji, gdy nie zaistnieją okoliczności uzasadniające  przedłużenie umowy najmu tymczasowego pomieszczenia na następny okres,  stosownie do art. 1046 § 4 Kodeksu postępowania cywilnego, po upływie  terminu na który umowa została zawarta komornik usunie dłużnika do  noclegowni, schroniska lub innej placówki zapewniającej miejsca  noclegowe wskazanej przez gminę właściwą ze względu na miejsce położenia  lokalu podlegającego opróżnieniu.
Równolegle ze zmianami w ustawie o  ochronie praw lokatorów wprowadzone zostały stosowne zmiany w ustawie  -Kodeks postępowania cywilnego. Wynika z nich m. in., że "Jeżeli  dłużnikowi nie przysługuje tytuł prawny do innego lokalu lub  pomieszczenia, w którym może zamieszkać, komornik wstrzyma się z  dokonaniem czynności do czasu, gdy gmina właściwa ze względu na miejsce  położenia lokalu podlegającego opróżnieniu, na wniosek komornika, wskaże  dłużnikowi tymczasowe pomieszczenie, nie dłużej jednak niż przez okres 6  miesięcy. Po upływie tego terminu komornik usunie dłużnika do  noclegowni, schroniska lub innej placówki zapewniającej miejsca  noclegowe wskazanej przez gminę właściwą ze względu na miejsce położenia  lokalu podlegającego opróżnieniu."
Ponadto, zgodnie z Kpc, komornik  usunie dłużnika do noclegowni, schroniska lub innej placówki  zapewniającej miejsca noclegowe, wskazanej na wniosek komornika przez  gminę właściwą ze względu na miejsce położenia lokalu podlegającego  opróżnieniu, jeżeli dłużnikowi nie przysługuje prawo do tymczasowego  pomieszczenia.
źródło - [Federacja Gospodarki Nieruchomościami z dnia 14-12-2011]